Monday, October 27, 2008

ISU PENUNTUT ISLAM DI IPT : PUNCA SEGALA MASALAH MAHASISWA



Auku itu punca segala masalah.. kan? Terlebih dahulu saya meminta ampun dan maaf sekiranya persoalan yang saya lontarkan agak terbuka dan juga tidak berlapis.Bagaimana ya untuk afdhal menjadi rasional dengan isu tersebut sedangkan ia adalah satu hakikat yang anda perlu terima? Jangan katakan kita pergi terlalu jauh untuk penghapusan akta universiti dan kolekj universiti(AUKU)? Kerana ia sememangnya tembok pertama yang perlu kita runtuhkan dalam mengembalikan kebebasan mahasiswa. Contoh pertama, kita bercakap mengenai suasana selesa yang di hadapi mahasiswa dan juga graduan akibat pembangunan ekonomi dan kemajuan pesat negara, ini satu kesilapan kerana puncanya, kita mahasiswa lebih suka melepak di mid valley, dan KLCC ,yang paling uptodate The PAVILION kerana ia kononnya lambang pembangunan pesat negara, sedangkan mereka sepatutnya pergi melihat bagaimana kehidupan masyarakat bawahan di sepanjang jalan Kelang Lama. Kita dan kawan-kawan lebih merasa senang membayar rm5 sejam untuk menyewa kereta untuk membawa teman-teman dan paling tidak teman wanita keluar makan di Sri Hartamas, Bangsar, daripada membeli majalah ilmiah di pasaran sebagai bahan bacaan tambahan.Kenapa ya saya dan kawan melakukan ini semua? bukan kah ia pengaruh dari AUKU yang menutup ruang untuk golongan mahasiswa berfikir dan bertindak lebih meluas lagi?


Apabila wujudnya kumpulan tertentu menganjurkan program yang mahu mendekatkan mahasiswa dengan kehidupan masyarakat bawahan hari ini, mereka sukar untuk meluluskannya, kerana ia di anggap program luar universiti.Mengapa ia ditolak? Agenda berkaitan jumlah graduan yang mengangur yang semakin hari semakin ramai juga berpunca dari "hantu raya" yang sama.Graduan hari ini ramai yang gagal mendapatkan pekerjaan kerana kita tidak berfikir sebagai seorang graduan bagaimana kita berusaha unutuk mendapatkan pekerjaan.Ia juga berpunca dari Auku yang membelengu pemikiran kita.Sebagai contoh,graduan dalam bidang pendidikan hanya akan memikirkan tawarannya di terima atau tidak oleh pihak KPLi untuk menjadi guru semata-mata.Kenapa tidak kita persiapkan diri dengan pelbagai pengetahuan yang lain? Dengan berfikir secara terbuka bahawa di malaysia ini terdapat pelbagai bidang kerja untuk di ceburi dan di terokai sebagai cabaran.Pelbagai bidang masalah yang memerlukan cerdik pandai,pelbagai pertubuhan kerajaan dan bukan kerajaan yang memerlukan pemikir,penggerak dan juga penyokong sebagai nafas baru . Oleh kerana sejak meja universiti lagi kita semua sudah di belenggu untuk berfikir dengan satu arah,maka apabila tamat pengajian,kita hanya mahu berfikir untuk mendapat pekerjaan "yang sesuai dengan kelulusan" -membeli kereta kancil dan seterusnya meminang teman wanita kita untuk hidup aman damai tanpa memikirkan nasib masyarakat kita. Apa rasionalnya kita membicarakan sudut pidato umum di Hyde Park dengan situasi mahasiswa di malaysia? Apakah dengan pidato sahaja umum sahaja pandangan kita dapat di ketengah kan? Hanya itukah cara untuk kita bertindak? Membantu masyarakat? atau memberi sumbangan bersesuaian dengan "kelulusan anda"? Kesemua ini akan membawa kita menyalahkan auku semula yang menjadi punca kepada semua masalah tersebut.Kerajaan memang tepat mengatakan mahasiswa hilang kreativiti dan malas berfikir,tapi itu adalah salah satu kejayaan auku..ia bukan bermaksud malas berfikir dan hilang kreativiti secara total tetapi kita semua hilang kreativiti bagaimana untuk bertindak selaku mahasiswa di sebalik konkongan Auku,dan anda malas berfikir bagaimanakah cara untuk "beraksi" selaku mahasiswa di sebalik pemantauan HEP.


1 comment:

rabiatul said...

Patut la mahasiswa sekarang beku dan layu.. rupanya ada AUKU.. Apa pun, syabas diucapkan kepada gerakan mahasiswa sekarang termasuk di UKM..