Monday, October 27, 2008

ISU NEGARA ISLAM : CETUS KRISIS KEMANUSIAAN - STRATEGI ISRAEL HAPUSKAN PALESTIN




Kemelut kemanusiaan di Semenanjung Gaza dilihat semakin rumit serta menyebabkan krisis kemanusiaan terbesar dalam sejarah dunia abad ke 21. Dilema politik yang disebabkan oleh pertembungan tiga penjuru di antara Israel dengan pejuang politik Palestin iaitu Fatah dan Hamas telah menyebabkan krisis politik mulai merebak kepada krisis kemanusiaan. Sebagaimana maklum, krisis kemanusiaan Palestin telah sekian lama bertapak sejak penubuhan Israel pada 11 Mei 1948. Sejak itu, Palestin semakin hari semakin lenyap dijajah Israel secara kekerasan dan merebaklah krisis kemanusiaan yang mutlak.

Pertembungan politik Fatah-Hamas telah menyebabkan perpecahan Palestin kepada dua wilayah dengan dua pemerintah berbeza, iaitu Fatah mentadbir Tebing Barat dan Hamas pula mendominasi Semenanjung Gaza. Ini memecahkan negara Palestin yang dahulunya bersatu walaupun terpisah kewilayahannya.

Peristiwa pemencilan Gaza dengan melakukan penutupan sempadan serta menghalang pergerakan logistik sama ada makanan mahu pun perubatan dan keperluan seharian lainnya, termasuk pemotongan bahan bakar dan bekalan elektrik dilihat sebagai satu cubaan yang bukan hanya bertujuan melemahkan Hamas yang menduduki Gaza, sebaliknya menggunakan alasan peminggiran Hamas, penghapusan secara bersistematik terhadap umat Palestin semakin terang-terangan dilakukan oleh rejim Zionis. Krisis politik Palestin yang turut diambil kesempatan oleh Tel Aviv telah merebakkan krisis kemanusiaan terbesar di dunia abad ke-21.

Kekejaman pihak pemerintah Israel mampu dilihat menerusi keputusan Mahkamah Tinggi Israel pada 30 Januari 2008 dengan menolak petisyen yang dikemukakan oleh 10 kumpulan hak asasi manusia yang mendesak agar tindakan kejam pihak rejim Zionis ke atas umat Palestin di Gaza dengan melakukan pemencilan serta pemotongan bekalan elektrik dan minyak ke kawasan berpopulasi 1.5 juta tersebut adalah satu keputusan yang jelas melanggar prinsip kemanusiaan.

Kini, Israel menggunakan teknik melakukan pembunuhan bersistematik menggunakan kaedah perebakan krisis kemanusiaan sebagai agen senyap menghapuskan populasi Palestin. Dengan berlakunya krisis kemanusiaan, maka umat Palestin pastinya ada yang mati kebuluran sera diancam wabak dan penyakit serta generasi baru yang lahir pasti akan mengalami guagatan kesihatan yang nyata akibat kekurangan zat makanan serta kurangnya perkhidmatan kesihatan yang berkualiti.

Ap yang berlaku di Gaza kini harus mendapat perhatian masyarakat antarabangsa, iaitu satu langkah konkrit perlu diambil dan bersifat segera bagi mendamaikan entiti politik Palestin serta meneruskan agenda perdamaian seperti yang diusahakan Riyadh agar Israel tidak sewenangnya bebas mengambil kesempatan ke atas dilema politik umat Palestin tersebut. Jika tindakan segera tidak diambil, maka dikhuatiri bukan sahaja Gaza yang akan mengalami krisis kemanusiaan terbesar, namun, nasib Palestin itu sendiri untuk mencapai kedaulatan sebuah negara merdeka dan bebas mungkin akan hanya tinggal sejarah.

2 comments:

ibtisam said...

Israel kafir laknatullah.. umat Palestin tidak henti-henti dari diperangi.. Apa sumbangan kita nak bantu mereka.. Ingatlah wahai orang Islam, kita di sini bergembira, sedangkan saudara seagama dengan kita belum tentu dapat bernyawa..

rabiatul said...

khaibar-khaibar ya yahud..jaisyu Muhammad saufa ya'ud