Monday, October 27, 2008

ISU AKIDAH ISLAM : BLACK METAL PEROSAK AKIDAH ISLAM



Fahaman Black Metal ini dikatakan mempunyai unsur seperti antisosial, anti Tuhan, antiagama, serta mengajar fahaman ke arah pemberontakan, kebebasan yang melampau yang boleh merosakkan kehidupan dan keharmonian masyarakat di negara ini.

Kumpulan ini dikatakan cuba mengadakan pesta liar, melalui pesta muzik sebagai medan melepaskan perasaan, pesta berunsur seks, menarikan tarian ghairah yang melampau. Pihak berkuasa juga menjumpai dan merampas pelbagai produk, risalah, cakera padat, dan kaset, buku ideologi dan baju T yang ada kaitan dengan kegiatan tidak bermoral kumpulan terbabit.

Sebagai bukti, pihak berkuasa juga merampas pelbagai buku menganai ideologi kumpulan muzik ’bawah tanah’ itu yang ditemui dalam beg beberapa remaja yang ditahan termasuklah The Urprising, Stop The Clock dan DURGA. Golongan remaja ini dikatakan cuba mencari kelainan hingga sanggup meniru kelakuan pelik. Punca remaja ini terbabit ialah disebabkan perasaan ingin tahu serta mencari keseronokan.

Pengaruh Black Metal ialah antara alternatif atau jalan keluar yang mereka anggap sebagai ruang untuk mengeluarkan diri mereka daripada norma biasa kehidupan manusia. Amalan gaya hidup dengan seks bebas, meminum darah, menghalalkan arak dan paling tragis sanggup mengoyak, memijak dan membakar al-Quran merupakan perbuatan paling hina dalam Islam.

Beberapa ciri kumpulan Black Metal antaranya petikan gitar menggunakan irama muzik Mayhem berbangsa Norway, Oystein Arseth atau lebih dikenali Euronymous ialah anggota yang paling menonjol pada lewat 1980-an dan awal 1990-an. Mempunyai kaitan dengan pengaruh neo-nazi, beliau memasukkan elemen yang menentang Yahudi. Pergerakan kumpulan ini dilakukan secara sembunyi bermula di bilik bawah tanah kedai muzik Arseth. Bilik bawah itu dikenali sebagai Halvete (neraka).

Majlis Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Islam telah memutuskan ajaran Black Metal yang diasaskan oleh kumpulan muzik berirama rock berat dari Barat adalah haram dari segi Islam. Beberapa langkah perlu diambil bagi mengelakkan pengaruh Black Metal di kalangan remaja :

Menyucikan hati daripada pengaruh yang tidak berakhlak dan tidak bermoral dengan membersihkan diri daripada maksiat yang boleh menjerumuskan remaja ke arah pemesongan akidah.

*Mengelakkan suasana persekitaran yang boleh mempengaruhi rangsangan nafsu dan akal. Galakkan remaja dengan berfaedah seperti kem ibadah, kursus kecemerlangan, serta motivasi diri bagi membina personaliti unggul. Selain itu, libatkan diri dengan kegiatan riadhah, sukan dan permainan yang boleh membentuk akal dan tubuh badan yang sihat.

*Menjauhi rakan-rakan yang terpengaruh dengan muzik Barat yang mengamalkan pergaulam bebas, serta tidak mudah terpengaruh dengan ajaran rakan yang tidak dikenali.

*Pilih rakan sebaya yang mendorong ke arah kejayaan

*Ibu bapa dan guru hendaklah mendidik anak dan anak muridnya dengan ilmu agama yang tinggi.

*Ibu bapa perlu sentiasa memantau pergerakan anak-anak

No comments: